Träning för Hans igår

Hej på er!

Igår red jag för Hans och det gick SÅÅÅ bra!!! min sadel är ju inlämmnad för omstoppning så jag hade en lånesadel som snälla Charlies skickade med mig, en Wellington Elite (stenhård!!!!, men jag satt rakt i den och det var härligt). Vi skulle testa nya stänger på Grodan vilket vi också gjorde. Hade med mig två stycken från Sprenger som vi skulle testa. Modellerna vet jag tyvärr inte vilka det var, det är så svårt att hitta modellnamnen på Sprengers bett! Men den ena var deras "värstingstång" om hans uttryckte det. Den är liksom "fyrkantig" i tungfriheten och den andra var en mildare stång med mjukare tungfrihet. Grodan funkade bra på båda men den sistnämnda var vassast, precis som jag och Hans trodde, den andra blev något vass.
Hon var riktigt härlig att rida på den nya stången, galoppen var otorligt härlig och jag fick en sån underbar känsla! Även traven var bra, men inte i klass med galoppen, men det blir den ju aldrig. Öppnorna satt relativt fint medan slutorna kräver lite mer jobb... som vanligt... Bakdelsvändningarna var klockrena liksom de enkla bytena och den förvända galoppen!

Nu ska vi se om vi kan lyckas investera en Sprenger stång, den kostar ju dryga 2000 kronor så det är ju saftigt. Men man kanske får se det som en investering, det finns ju trots allt ett andrahandsvärde på bett från det märket. ska också köpa det tvådelade från Sprenger som jag lånade hem.

Det som är speciellt med Sprengerbett är dels att de är gjorda i en speciell metall som får hästarna att vilja suga och ta stöd på betten. Sedan har de en hel del olika varianter på deras stångbett, och har varierande tungfrihet och vinklar på betten. Detta är ju egentligen självklart att ha eftersom alla hästar är olika.
Lite kuriosa om Sprenger är också att de när de skulle utforma sina bett köpte upp 2000 hästhuvuden från slakterier som de röntgade munnen på samt gjorde gipsavgjutningar för att kunna se exakt hur hästarna såg ut i munnen. Därför har Sprenger utvecklat bett som faktiskt passar in i hästarnas munnar, vilket de andra bettilverkarna ligger efter med!




Detta är ena varianten jag testade, den sk. "värstingstången". Turnado är tränsbettet jag ska köpa.

Tyvärr kund ejag inte finna någon bra bild på den stången jag funderar på att köpa, den är helt ny ute på marknaden och det är bara några få butiker i Sverige som har den hemma än. I Tyskland kom den ut i början av sommaren.


Kramar Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0