Varför är dressyrsporten så trist?!

Hoppryttare rider i snygga matchningar, färgade schabrak med loggor, fräcka hjälmar, tröjor med stora märken och roliga stövlar. Tränsen har diverse coola finesser, det ena häftigare än det andra, sadlarna pryds med olika flaggor på bakvalven och stigbyglarna är tvåfärgade och av olika häftiga modeller. Där är det accepterat att ha olika märken och loggor på sig (ju fler desstu bättre), stövlar med snörning och färg, hjälmar med ventlation och träns med breda nackstycken och snabbknäppen.

Dressyrryttare däremot ska ha stilrena välsittande ridbyxor, tighta tröjor utan några större loggor, schabraken ska vara diskreta och lindorna ska vara i samma färg. Sadlarna ska vara enkla, och stigbyglarna ska vara vanliga silverstigbyglar. Stövlarna ska absolut vara svarta och höga och banne den som kommer i snörstövlar. Tränsen ska ha klassisk knäppning med nosgrimmsknäppningen dold och bred nosgrimma. Hjälmen ska vara i sammet.




Varför har det blivit en så stor skillnad i hur man ska klä sig för att vara dressyrryttare eller hoppryttare?! En hoppryttare som kommer i svart kavaj, svarta stövlar och sammetshjälm kollar ingen ut och inte rider de sämre, inte bättre heller för den delen. I dressyren däremot så kan man utan problem dra alla blickar till sig genom att rida med ett rött schabrak eller stövlar i annan färg än svart. Då menar jag inte bara på tävling, utan också på träning.
Att dressyr är en bedömmningssport är enligt många en anledning till varför man ska vara så "trist" klädd i dressyren, enligt mig handlar det om något helt annat. Nämligen gamla traditioner och en konservativ sport. Dressyren ska bedömmas i hur uppvisningen ser ut, med det menar jag hur ryttaren rider, hur hästen går och rent av kvaliten i uppvisningen. Jag rider väl inte sämre/bättre för att jag kommer i Scapaschabrak, röd kavaj, och GPAhjälm? Men skulle jag komma på tävling i den klädseln skulle mina poäng genast dala även om uppvisningen håller hög klass. Allt utvecklas, liksom hästmodet, varför ska inte dressyren ha sina modeflugor och på så sätt bli lite "roligare" istället för att man ska se ut precis som man gjort i alla tider?

När tretornsstövlarna kom var det en av vårt lands kända Grand Prix ryttare som på skoj startade en tävlingsklass i röda stövlar. TR anger inget om stövlarnas färg, men det blev ett himla hallå från dressyrmänniskor runt om i landet och en TR-ändring mitt i säsongen togs upp, nämligen ett förbud mot färgade stövlar (det gick inte igenom, och det är fortfarande tillåtet att ha färgade stövlar). Jag tycker dock att ryttaren som gjorde detta var oerhört modig och det var kul att se reaktionen hos domarna och de intresserade människorna.

Jag tycker det är trist att dressyren ska vara så tråkig och konservativ, jag har gått emot den trenden rejält då jag oftast rider i tretornstövlar och GPAhjälm. Jag anser att det som är snyggast att ha är saker som man tycker är sköna och funktionella, för jag tror man rider betydligt bättre i ett par sköna, men färgade stövlar än ett par hårda men stilrena stövlar, eller en luftig hjälm än en varm, tät hjälm, och en välridande ryttare är mer tilltalande än en "snygg" ryttare.

Jag strävar efter att vara en bra ryttare som trivs på hästryggen och att ha kläder jag själv tycker är sköna, snygga gör att jag trivs bättre och därmed rider bättre. Det viktiga är funktionen och inte utseendet, att man gör en bra tävling/träning, inte schabrakets utseende eller tränsets knäppning.

En hoppryttare i typisk hopputrustning ska inte behöva känna sig portad från att prova på att tävla dressyr för att den har fel sorts utrustning. Dressyr ska bedömmas efter uppvisningen, inte efter utrustningen....




Påminner om att detta är mina egna åsikter, jag förstår till fullo att det finns flera andra åsikter i samma ärende, men de enda åsikter jag själv kan presentera är mina egna.


Frida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0