Vad äter min häst?

Foder är en vetenskap i sig, det finns mängder av olika fodersorter idag. Jag är själv inte jättebra på att beräkna foderstater utan det är oftast min mamma som gör detta (hon tycker det är kul) och sen ser jag på hästen och i ridningen om hon behöver mer/mindre av någonting.

Grodans foderstat idag

Detta är vad hon får varje måltid, hon fodras tre gånger om dagen (morgon, eftermiddag, kväll) med kraftfoder.

400 g havre (hel)
300ml betfor (den blöter jag självklart)
20ml B-vitamin
morötter
________________
sammanlagt
1200 g havre
900 ml betfor
60ml B-vitamin

Hö får hon fyra gånger om dagen, morgon- och middagshö ges ute i hagen.
Morgon: 2,5 kg
Middag: 2,5kg
Eftermiddag: 3,5 kg
Kväll: 3 kg
____________________
Sammanlagt
11,5 kg/dag




Förr åt hon också pellets och musli, men då hon blir såpass stilla ute i hagen på vintern gör hon sig inte av med den energi som det fodret ger och hon blir då tjock i benen. Så fort snön försvinner räknas hennes foderstat om för att vi ska kunna ge henne den mängd kraftfoder hon behöver. Idag får hon mindre kraftfoder eftersom hon bara kan äta havre och betfor och detta gör henne väldigt pigg, men i och med att hon inte gör sig av med så mycket energi så behöver hon i dagsläget inte lika mycket kraftfoder.

Och när jag tänker på foder måste jag verkligen åka och köpa både havre och betfor idag!


Frida



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0