Peter Eriksson träningen

Jag ursäktar mig för min urusla och kassa uppdatering, jag har haft helt fullt upp och i princip inte varit hemma någonting under helgen och måste då också tacka för att ni fortsätter besöka mig dag ut och dag in! Ni är otroliga!

I lördagskväll hoppade jag för Peter Eriksson igen. Bästa träningen med Grodan någonsin, så himla roligt!

Vi jobbade mycket markarbete i början, red lite saxar (skänkelvikning från spåret till mitten och ut igen) och sedan galopperade vi på volt med bestämda antal spårng emellan, seda red vi en bombana med olika avstånd. Detta gjorde vi för att träna upp avståndsbedömning och lära oss hur vi skulle lägga avsprången, superövning! det var både raka och börja linjer. Peter satt upp på en tjejs häst och visade lite och det var väldigt kul att se hur han red och vilken koll han hade på hästen, skulle det vara fyra språng så var det fyra perfekta språng oavsett hur långt avståndet var. Det var kul och nyttigt att se hur en elitryttare planerar sin ridning och hur han löser uppgifterna på en helt ny häst. Även om övningen inte var så svår för Peter så var det ölite klurig för oss andra.

Sedan skulle vi få börja hoppa. Vi hade en linje på medellinjen med tre studs på scokerbitar och sedan 5 språng fram till en kombination räcke till oxer. Grodan ´jvar superpigg och hoppade som  vanligt högt över hindren första gången (då var det räcke-räcke i kombinationen). Sedan höjde Peter lite och vi tog det igen. Vi slutade på drygt 1,20 på kombinationen och Grodan var hur fin som helst. Ni som känner mig vet hur höjdrädd jag är och jag blir skakig i benen så fort ett hinder är över 90 cm. Men Grodan var hur trygg som helst och sög i hindren. Dessutom brukar vi ha stora problem på kombinationer eftersom Grodan brukar få det långt emellan och därav avskyr jag att hoppa kombinationer, men ändrade åsikt lite efter i lördags.

Sedan hoppade vi en linje räcke till oxer på 7 galoppsprång. Det var ett tight avstånd och många hade problem, Grodan fixade det dock lätt! Hon har välkdigt enkelt för att korta sprången. Sedan blev det lite banor. Det var lite titthinder med men inget som någon häst brydde sig om.
Första banan gick toppenbra, det var en del svängar som jag tyckte var i svåraste laget för mig och Grodan (vi red i en betydligt bättre grupp än vi brukar b la med landslagsryttare) och träningen var ju då också anpassad till lite högre nivå. Men Grodan och jag ordnade det galant och det var roligt.

som avslutning skulle vi hoppa en bana med riktigt svåra och tighta svängar. Då vi skulle hoppa ett plank på halvt igenom (från spår mot bokstaven A) och sen svänga till vänster och direkt efter att vi passerat planket på spåret vända upp mot ett räcke. Sedan skulle vi svänga tight höger så vi gick emellan A- och B-hindret i kombinationen ut till spåret igen i höger varv. Efter kortsidan var det en oxer och sedan skulle vi på böjd linje gå in och hoppa B-hindret i kombinationen. Det var då främst den sista linjen som var klurig då man var tvungen att vara väl förberedd eftersom B-hindret kom snart efter oxern och det var viktigt att hålla inramningen på hästen. Kombinationshindret fick vi hoppa snett vilket innebar att vi var tvungna att tänka det som en trippelbarr.

Första banan låg mellan 1,05 till 1,10 ungefär medan den sista låg på 1,15 till 1,25 ungefär.

Har en kort filmsnutt som jag framöver hoppas kunna få in här på bloggen, dock kass kvalitet då den är filmad med digitalkamera!

Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0