Hemma från Pether Markne

Igårkväll kom jag hem från Strängnäs och Pether Markne.

Måndag:
Vi lastade på Grodan på hästlastbilen som hon skulle åka med vid strax efter 8:00. Hon skuttade in direkt och verkade trivas bra med att åka lastbil, hon stod stilla hela vägen och var pigg och glad när vi var framme. Resan tog 3,5 timme ungefär. När vi kom fram lastade vi ut hästarna och installerade dem i uteboxarna inne på gården, jag lyckades självklart få sämsta boxen utan lampa och som inte gick att stänga...
Sedan åkte vi och åt innan vi skulle rida.
Första ridpasset hoppade vi nästan ingenting utan red bara på marken och skulle få hästarna lösgjorda och genomställda. Vi ägnade mycket tid åt övergångar och att ställa hästarna på volter. Detta är ju sånt som jag och Grodan håller på mycket med i vanliga fall och det gick jättebra för oss. Hon var helt med på noterna och var mycket fin i formen och fick en hel del beröm från Pether. I slutet hoppade vi lite på volt, Grodan ville inte ha kvar böjningen i kroppen på volten utan rakställde sig något språng innan, så den övningen fick vi lägga lite extra tid på.
När träningen var slut stallade vi in hästarna och täckade och lindade dem, samt förberedde foder under tiden som andra gruppen red.
Sedan åkte vi vidare till det stället som vi skulle bo på, en ombyggd ladugård var det och hur mysigt och fint som helst. Jag bodde ihop med tre andra tjejer och vi hade jättestort rum. På kvällen var det middag och lite lära-kännaövningar och sedan badade ett gäng jacuzzi, underbart skönt.


Det åttakantiga stallet


Här stod hästarna uppstallad, Grodan stod i box nr 2 till höger


Tisdag:
Jag red i första gruppen och vi skulle börja rida halv 9, så uppstigning för oss blev vid 6:40. Frukost och ihoppackning innan vi tog bilen mot Arphus som Pethers gård heter. In till hästarna och kollade till dem och såg till att de hade det bra. Sedan var det bara att börja fixa iordning inför ridpasset. All ström hade gått på gården så när vi kom till ridhuset var det ganska mörkt. Pether håll på att rida en av sina dressyrhingstar och det var kul att se, den var verkligen superfin och han visade lite passage, piaff och galoppiruetter. En maffig fux var det han red. Sedan började våran träning, vi gjorde nästan samma sak som förra gången men gick hoppa två övingar idag... Grodan var jättefin på marken även idag, likdant på första hoppövningen. Andra övningen så var det en övning med tre ganska långa galoppsprång emellan på räcke-oxer-räcke, och långa avstånd har vi svårt för och får ofta in ett extra språng. Jag hade turen att få rida alla övningar först och Pether la mycket tid på mig och Grodan.
När vi var klara red andra gruppen medan vi fixade hästarna och packade alla grejer. Sedan lastade vi hästarna på lastbilen igen och åkte hemåt.


Sammanfattningsvis
Jag tyckte inte träningen gav mig så jättemycket, tyvärr. Jag och Grodan är ganska bra på marken i och med att vi ridit mycket dressyr och det är hoppningen som vi behöver träna på men på två träningar fick vi endast hoppa tre olika hoppövningar. Resten av tiden var det markarbete. Jag tycker visserligen att det är superkul att sitta och jobba på marken med min häst, men nu var jag ju faktiskt där för att hoppa och det var det jag hade ställt in mig på att göra. Jag tyckte också att träningen var oengagerad, nog för att det kommer mycket otroligt duktiga ryttare dit, men vi hade faktiskt åkt långt och stallat upp hästarna och det hade varit kul om man hade fått en kommentar efter man ridit klart, vi fick inte ett ord efter vår sista ridlektion. Dessutom red en kille dressyr för Pethers make Per Sondergaard samtidigt i ridhuset och under första tiden på vår lektion kollade Pether mest på honom.
Dock var det väldigt kul att ha varit där, sett hans gård och träffat honom, han ses ju ändå som en av Sveriges bästa tränare. Men jag kommer nog inte att åka dit igen, inte för att hoppa i varje fall.


Mer bilder och ev någon film kommer senare, då min dator lever sitt eget liv just nu. Kommer även en del andra inlägg, bland annat om 2010 tävlingssäsong. Håll utsikt vettja!

Frida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0