Dagens ridning

Idag har jag och Grodan varit i ridhuset och kört ett ordentligt dressyrpass på 1,5 timme. Brukar inte rida så långa kvalitetspass vanligen utan på kvalitetspass kör jag oftare kortare och mer effektivare pass där jag koncentrerar mig på att allt ska funka och rida med kvalitet.

Grodan var pigg när jag började rida, inte konstiga kanske med tanke på att det är svårt att röra sig ute just nu på grund av underlaget. Men jobbade henne länge i lättridning, öppnor, slutor, skänkelvikningar förvända slutor på volt och mycket övergångar i traven. Hon var fin och framåt men lyssnade mycket bra trots springet i benen. Sedan jobbade jag henne i galoppen ordentligt. Gjorde öven här mycket övergångar, förvända slutor och tempoväxlingar. När jag kände att hon lugnat sig och började lyssna bra började jag med lite mer krävande arbete. Jag ville rida henne samlad och la mycket tid på volten i galoppen, ökade och minskade volt, ökade och minskade galoppen och en hel del förvänd. Red även en del enkla byten. Sedan gav jag henne en paus innan vi började med bakdelsvändningarna. Jag körde en liten ny taktik idag, vanligtvis brukar jag göra bakdelsvändningar i slutet men då hon brukar vara svår att få att tänka framåt i vändningarna och inte ta några bakåtsteg så tänkte jag testa lite mer när hon var lite piggare. Smart tänkt för hon var genast bättre, även om vi har en bit kvar att jobba med.
Sedan jobbade jag henne lite i trav, red mest öppnor och slutor och försökte få henne att samla traven. Lyckades väldigt bra med samlingen idag, brukar ha svårt att få henne samlad på vanligt träns annars. I slutet galopperade jag lite till och nu var hon riktigt fin gjorde många enkla byten och gjorde dom på medellinjen så hon lärde sig vänta och lyssna på mina hjälper. Dom satt perfekt, riktigt kul. Sedan började hon bli lite trött, inte konstigt kanske. Så travade av henne och skrittade henne en ganska lång stund efter passet.

Iallafall hade jag en toppenkänsla, hur kul som helst!=)


Första tävlingen, 2:a LB:1

Dessutom kan jag avslöja att anmälningen till första tävlingen kommit upp på tävlingsdatabasen. Blir i Jönköping regionalt och väljer just nu mellan att rida LA:1, LA:2 eller LA:2, MSV C:2, vore kul att få debutera MSV men samtidigt så är det förstas tävlingen och Jönköping är ingen favoritarrangör heller. Ska prata med mina tränare om saken.

Avslöjande nummer två är att jag ska hoppa för Peter Eriksson igen. Den 29 januari hos Helena Holm. SUPERKUL:D!!!


Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0