Dagens ridning

Var ute och red nu på kvällen. Blev ett skrittpass i hagen, det enda som var möjligt att göra med underlaget som är just nu. Dock var det faktiskt möjligt att rida i djupsnö då den sjunkt tillräckligt. Så jag körde ett mjölksyrepass med Grodan. Skrittade först på det plogade spåret som går i hagen, skrittade sen en bra stund i djupsnö och sedan på spåret igen för att hon inte skulle dra på sig mjölksyra för fort och sedan i djupsnö igen innan jag skrittade på spåret innan jag avslutade.

För att höja mjölksyretröskeln måste man jobba hästarna hårt men se till att man ligger på en precis gräns där hästen kan gå utan att dra på sig mjölksyra direkt. När man har en kort stund kvar så höjer man intensiteten och lägger sig strax över mjölksyretröskeln. Ska man höja mjölksyretröskeln är det viktigt att göra det klokt, att man tycker att man konditionstränar sin häst när man sticker ut och galopperar i fullfart långt och hästen blir helt slut är tyvärr ett väldigt vanligt misstag (jag har själv gjort det). Det sliter på hästen, extremt mycket. För när man pressar sin häst hårdare än vad den egentligen orkar belastar hästen inte sig korrekt vilket leder till förslitningsskador. Hästen har heller inte orken att balansera upp ev misstag, snedsteg eller felbelastning från ryttaren.
Utan konditionsträning ska ALLTID ske med en tanke bakom, men se alltid till att ha tillräckligt med koll på din häst för att upptäcka när den blir trött. Tränar du själv kan du känna när du behöver bromsa ner för att orka, det kan inte din häst. Därför är du alltid överst ansvarig för hur du tränar din häst.

Jag brukar oftast jobba konditionsträning genom intervaller. Detta kan göras i samtliga gångarter och på mängder av olika sätt.
I skritt jobbar jag oftast i backe eller i snö, snön för självklart inte vara för djup då sliter det mer än stärker (hästen ska pulsa men det måste vara lätt att förflytta benen). Att använda vikter på benen är också ett bra tips. Grodan brukar gå med 0,5 kg per ben och sedan skrittar man på varierat underlag (observera att detta är otroligt jobbigt och du bör inte rida med dem i annat än skritt på en ovan häst, i kvalitetsarbete brukar 10 min med vikter i trav vara lagom).
I trav kör jag oftast långa intervaller 10 min trav 10 min skritt brukar vara ganska lagom.
Galoppen är det som jag varierar allra mest. Ibland kör jag uppmätta sträckor på olika tempon till exempel 450 m på en minut, skrittar samma sträcka tillbaks och upprepar. Ibland kör jag i en längre svagt sluttande backe och upprepar.
Man kan variera denna träning hur mycket som helst.
Distanser tränar jag oftast genom att ha en sträcka uppmätt (jag har ett travspår på 450m som jag använder ofta) och sen kör jag olika förutbestämda sträckor t ex 1 km och innan bestämmer jag ett tempo t ex att jag ska rida 500m/min. Alltså ska jag galoppera 1km på 2 minuter. Distanserna ökar jag succesivt efter hur konditionen stärks.
Att träna kondition är viktigt och det är viktigt att göra det varierat. Kör inte bara 450 m galoppintervaller utan variera med trav, skritt och distanser.
VIKTIGAST av allt, ha ALLTID en tanke bakom det du gör, skador kan man inte förebygga men man kan göra sitt bästa för att motverka. Tänk igenom varför du gör det du gör, vad du vill få ut av det du gör innan du påbörjar träningen!

Lycka till!

Frida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0