Att fokusera rätt

Jag hör till den gruppen av ryttare som ofta väljer att fokusera på fel saker. Jag är oerhört bra på att minnas det dåliga, saker som misslyckats. Jag är superbra på att hitta mina brister och klanka ner på mig själv. Jag är toppenbra på att förklara vad jag gjort för fel för att det skulle bli som det blev. Jag skulle inte vilja säga att jag har dåligt självförtroende, för det tycker jag inte att jag har (jag kan berömma mig själv med) men jag har en tendens att sätta för hög press på mig själv och när det inte blir som jag förväntat mig blir jag ledssen, arg och besviken. Jag kan inte räkna på fingrarna hur många gånger jag åkt från träningar gråtandes, hur många gånger jag velat sälja hästen och ge upp allt som har med en häst att göra.
Jag kan heller inte räkna antalet gånger jag sprungit ut från träningar till toan och spytt för jag mått så illa av den press jag satt på mig själv och som jag inte klarat av att uppnå. Jag kan inte ens tänka mig antalet gånger jag gråtit mig till sömns efter en misslyckad tävling eller träning.
Saken med mig är att jag ofta känner mig värdelösast i världen utan egentlig anledning. Visst jag kanske red som en kratta på träningen eller stannade ut mig på en tävling. Men min häst är frisk och kry, min häst har möjligheten-, jag har möjligheten att faktiskt lyckas. Vad gör det att man stannat ut sig på en tävling? Visst, tråkigt när det händer men man behöver faktiskt inte blossa upp saker. Det är dock precis vad jag gör, jag är expert på att minnas tävlingar då det gått dåligt, destu sämre på att minnas det som jag gjort bra. Jag tror att man inte utvecklas lika bra som ryttare om man hela tiden ska minnas allt dåligt man gjort, alla misstag. Man ser sig själv som misslyckad och att alla chanser att bli en bra ryttare är bortblåsta. Om man istället minns det man gjorde bra, tänker på det, fokuserar på att få fram den känslan igen tror jag man utvecklas betydligt mer! Då har man rätt tänk och ambition.

Men hur ändrar man sitt tänk?
Jag är nog fel person att egentligen svara på den frågan, då det är något jag själv har svårt för. Men jag brukar göra en lista där jag skriver fem saker jag gjort som jag är nöjd över, känns allt skit kollar jag på den lista och minns det bra! På så sätt kan man faktiskt fokusera på det man gjort som är bra. Varför minnas en dålig träning när man har ridit en bra tidigare? Försök fokusera och tänk framåt! Att ha satt upp mål är också en bra grej, eftersom du sätter upp mål som du är kapabel till att uppnå, inte som du inte tror dig klara av.

Såhär har jag gjort min "positiva-grejer-lista"
1: Min ponny Tornado, red in och utbildade själv när jag inte var så gammal, upp till LA-MSV.
2: Min utveckling inom dressyren på kort tid (LA:4 efter tre månader)
3: En hopptävling förra våren som gick kanon.
4: De senaste träningarna för Hans Vibke
5: Hoppträningen för Peter Eriksson senast.

Ni ser alltså att jag har med grejer som hände för länge sen, sånt som hände nyss och små saker som en träning eller stora grejer som att utbilda en ponny. Sätt in fem grejer som du är stolt över. Det finns ingen gräns för vad man kan sätta på sin lista. Alla har fem grejer så det blir inga problem att få fram, men har du fler saker som du vill ha med så sätt självklart upp dem med.

Sista tipset, Jag brukar tänka såhär efter en dålig träning:
"Utvärdera vad som gick fel, gräm dig över det, gå och lägg dig och tänk aldrig på saken mer"
Har du utvärderat så får du med dig vad som inte var så bra att göra, grämer du dig så har du den saken gjord och då kan du helt enkelt glömma skitträningen, tävlingen eller uteritten eller vad det kan vara!



Hoppas det gett er något!

Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0