Min framridning

Framridningen är en viktigt och disskuterad del av tävlandet. Alla har sina egna upplägg om hur och vad man ska lägga energi på när man rider fram. I detta inlägg tänkte jag berätta om min framridning och hur jag vanligen lägger upp framridningen under en tävlingsdag.




Inför första klassen
Jag börjar med att skritta fram ganska länge, Grodan är en ganska pigg och vaken häst och det brukar ta ett tag innan hon slappnat av. Sedan börjar jag trava henne, låter henne bara gå i en låg form och ser till att gas, broms och styrning fungerar. Sedan brukar jag börja jobba henne lite mer i traven, lägga volter och flytta lite för skänkeln och se till att hon är med mig. Ganska tidigt brukar jag galoppera, då Grodan oftast går bättre efter första galoppen. Lägger inte supermycket energi på att hon ska gå i perfekt tävlingsform utan det viktiga nu är att hon tar mina hjälper.
När jag kört igenom alla gångarter lite lätt brukar jag börja jobba henne mer ordentligt. Oftast startar jag i trav och höjer upp henne lite i formen (dock inte helt upp till tävlingsform, men något mellan "uppvärmningsform" och den högre formen). Jag gör lite öppna, sluta, rider på volter, åttor och sedan brukar jag göra en del skänkelvikningar och andra sidförande rörelser. Dels för att se till att hon tar hjälperna för de olika momenten då de oftast ingår i tävlingprogrammet, dels för att få henne lösgjord och smidig i sidorna.
När hon känns bra i traven brukar jag gå ner till skritt, först rider jag kvar i samlad skritt och brukar prova bakdelsvändningar. När jag rider bakdelsvändningar på framridningen centrerar jag dom ALDRIG, risken om man centrerar dem för mycket är att man får baktramp (vilket är underkänt) och då kan det vara svårt att få till dem ordentligt sedan. Så jag rider stora bakdelsvändingar, ofta ett steg åt sidan ett framåt, ett åt sidan ett framåt, tills jag är runt, då får jag henne att tänka framåt hela tiden, vilket underlättar framöver.
Sedan får hon ofta skritta lite på lång tygel tills det är ca 15 min tills jag får gå in i collectingring. Då gör jag galoppjobbet pordentligt på henne. Först så rider jag henne fram för skänkeln men ändå i relativt samlad form, sedan samlar jag ihop henne och ser till att testa på den förvända galoppen, oftast börjar jag med att byta om volt i förvänd, eller så gör jag en halvt igenom och rider förvänd på fyrkanten. Det beror på vad som ska hända i programmet. När det funkar gör jag samma vändningar som i programmet. Oftast testar jag också någon eller några uppridningar i galopp på medellinjen till halt, men ser till att inte bråka för mycket med henne i detta, utan checkar bara läget och förbereder henne på vad som ska hända. Innan jag ska in i collecting ring gör jag några längningar i traven och sedan skrittar jag henne något varv innan collectingring.
Sammanlagt rider jag fram mellan 50-60 minuter.




Inför andra klassen
Då rider jag fram väldigt kort tid. Jag tar ut henne och joggar henne nästan direkt. Ser till att hon är mjuk och rider henne lite varm. Jag testar lite förflyttningar för skänkeln, öppnor, slutor och skänkelvikningar. Går ner till skritt och gör bakdelsvändningarna och sedan galopperar jag henne, lite förvänd och lite övergångar så hon är med mig. Sedan går jag in i collectingring.
Sammanlagt ca 15 minuter.

I collectingring/banan
Varesig om man får rida in på banan innan start eller inte så brukar jag skritta henne först en stund. När den innan mig börjar närma sig slutet (ca 2 min kvar) börjar jag trava henne. Nu gör jag inget svårt eller så utan volter och ser till att jag har trycket i henne. Strax innan startsignal galopperar jag henne, oftast är inridningen i galopp och då bryter jag aldrig av, är den i trav bryter jag av så att jag hinner trava ett varv på volten innan jag rider upp.


Jag rider ofta fram väldigt länge till första klassen för att få henne lugn och avslappnad, det är ganska mycket tryck i min lilla häst och hon blir för taggad annars. Till andra klassen får jag inte rida fram alls för länge för då bli hon för taggad då hon vet vad som är på gång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0