Att sätta mål

Snart nytt år och dags att sätta upp 2011 års mål

Att sätta upp tävlingsmål är en konst i sig. Jag brukar alltid sätta upp tre olika sorters mål.
Innan varje år sätter jag upp två olika årsmål. Det är viktigt att man sätter upp mål efter dagsläget. Man kan ha tävlat regionalt under året och sedan råkat ut för en skada som gjort att man är på lägre nivå, det är viktigt att utgå från rätt utgångsläge, annars får man orättvisa förväntningar, både på sig själv och hästen.


Mål som ska uppnås
Det är mål som jag vet att vi klarar, t ex för att vi tränat alla rörelser och har koll på dem. För att man tidigare klarat den nivån och är påväg tillbaka efter uppehåll/skada. Dessa mål är sånna mål som man tidigare varit uppe och nosat på och som är dags att klara av. Brukar alltid ha minst ett tävlingsmål och minst ett träningsmål och gärna flera olika mål.

Mål att sträva emot
Mål som man vill uppnå, som man har kapaciteten att uppnå med lite mer träning. Kan vara rörelser man påbörjat men som det är en del jobb på kvar innan man är redo att tävla med rörelserna. Dessa är oftast mål på lite längre sikt och kanske inga mål man kommer att kunna uppnå första delen av säsongen. Precis som med "mål att uppnå" vill jag alltid ha minst ett tränings- och minst ett tävlingsmål och gärna flera. 

Drömmål
Mål man vill uppnå någon gång, kan vara ett flerårsmål ( tex 2, 5, 10 år). Ofta väldigt konkret, "Jag ska rida YRSM innan jag är förgammal, jag ska starta internationellt innan jag är 25 år, Jag ska rida MSV tillsammans med min nuvarande häst. Som drömmål brukar jag aldrig sätta upp mer än tre saker, gärna färre. Dessa ska vara det absoluta strävansmålet och som man ska lägga upp kanske flera års träning för att kunna uppnå, då är det oftast lättare om man inte har flera mål, utan kan fokusera på ett enskilt.


Viktigt att tänka på är också hur man ska uppnå målen
tex: Jag ska starta MSV"- för att klara det behöver jag träna mer på bakdelsvändningar och galoppbyten.
       Jag ska rida på över 65% - för att uppnå det behöver jag tävla mer och få mer rutin.
På så sätt får man en bättre översikt på hur man faktiskt ska klara målen, vad man behöver göra för att uppnå målen och vad man är bra på/ sämre på.


Mina mål för 2011 ser ut såhär:

Mål att uppnå
- Jag ska rida MSV C - för att klara det behöver jag öva lite mer på bakdelsvändningarna, slutorna och samlingen i galoppen.
- Jag ska starta MSV B - För att klara det behöver jag befästa ovannämda rörelser samt skrittpiruetter och galoppbyten.
- Jag ska börja med enkla bytesserier - genom att få bra hjälp från tränare och på så sätt få en bra bas på hur man ska gå till väga.
- Tävla på kandar- genom att träna mycket på det hemma så hon och jag får in vanan att rida med kandaret.


Mål att sträva emot
-Starta MSV nationellt -genom att tävla dessa klasser regionalt och få rutin på momenten på tävling.
- Starta MSV A på klubbtävling - genom att rida och träna rörelserna för denna klass och få bra support och hjälp.
- Prova på att rida med ordentlig samling samt prova på galoppiruetter - genom att öva mycket samling och få henne befäst på kandaret.


Drömmål
- Rida Young rider SM innnan jag fyller 21 (inom 3 år) - Träna, träna och tävla, se till att vi är på rätt stadie hela tiden för att kunna avancera till dessa klasser.



Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0